Dragii mei,
am ales pentru voi un pasaj foarte frumos din programul Nigredo a lui Tom Kenyon. Sper ca vă va ajuta să vă clarificaţi multe din întrebările cu care, conştient sau nu, vă întâlniţi în munca voastră.
Este vorba despre un fragment din capitolul “Dezbatere pe tema umbrei” – Shiva, Parvati, Ganesha şi mantra Gayatri
“Arhetipurile sunt acumulări masive de energie din conştiinţa umană cu care ne putem conecta şi de la care putem atrage energii. Scopul este eliberarea.
…………..
Shiva, Parvati, Ganesha şi Gayatri sunt arhetipuri cu care Tom Kenyon lucrează în programul Nigredo.
Shiva e distrugătorul şi, în mod ironic, Domnul morţii şi protectorul yoghinilor – însemnând orice persoană care urcă în conştiinţă. Paradoxul e că este Domnul morţii, dar îi ocroteşte şi pe cei care urcă în conştiinţă. Şi, după cum înţeleg eu, pentru a deveni cine suntem, mai întâi trebuie să murim faţă de cine credem că suntem. Iar Shiva reprezintă acest lucru. De asemenea, e cel care finalizează lucrurile.
Consoarta sa, Parvati, e contrapartea feminină, fiind zeiţa cosmică, în acea descendenţă. Tantra dintre aceştia doi creează kalachakra. Este un termen budist, însemnând eliberări energetice.
Iar una din aceste eliberări e Ganesha, zeul elefant, care e reprezentat acolo, cu corp uman şi cap de elefant. El este cel care distruge obstacolele, fiind un arhetip ce reprezintă puterea voastră de a vă depăşi obstacolele.
Din clipa în care ne-am născut – unii dintre noi, din clipa în care au fost concepuţi – ne-am confruntat cu o serie de obstacole. Unii dintre noi au avut obstacole în perioada intrauterină. Dar în mod cert, la naştere ne-am confruntat cu primul obstacol important, deoarece am trăit într-un mediu lichid şi, dintr-odată, a trebuit să respirăm aer. E o schimbare radicală, din punct de vedere fiziologic, psihic şi spiritual. Iar acest aspect al vostru, Ganesha, e cel care a înlăturat acel obstacol. Nu v-aţi confruntat cu el şi aţi murit, sunteţi aici, chiar dacă jumătate dintre voi s-ar putea simţi ca şi morţi, nu ştiu – ha-ha-ha! – dar, fizic, sunteţi aici.
Ganesha reprezintă deci aspectul vostru care are capacitatea de a învinge obstacolele. Un fapt neobişnuit cu privire la acea capacitate, ce face parte din natura voastră înnăscută, care e reflectată în iconografia egipteană a zeulului Horus – şi anume, capacitatea de a zbura pe deasupra şi de a gestiona şi transforma răul – este că atributele lor sunt asemănătoare. Dar, în ceea ce priveşte Ganesha din voi, el nu are nimic de-a face cu faptul de a fi bărbat sau femeie. Înţelegeţi deci că Ganesha nu are atribute sexuale, ci e un aspect al vostru care poate învinge obstacolele existente.
Iar una din povestirile mele preferate, despre cum se manifestă natura paradoxală a obstacolelor, vine de la un prieten, Ken Page, care a fost una dintre primele persoane de rasă albă care a dus oameni la un lac sacru, la nord de Taos, în New Mexico. Un şaman, destul de în vârstă, împreună cu ucenicul lui şi Ken, urcau pe munte, călare pe cal, spre acest lac. Şamanul considera că e foarte important ca acest lucru să aibă loc. Calul şamanului face un pas greşit şi cade, iar şamanul îşi rupe piciorul. Nu ştiu cât de în vârstă era, dar, din câte spunea Ken, cred că avea 70-80 de ani. Ken adună imediat toţi caii, ca să se întoarcă şi să coboare panta. Iar şamanul se uită în sus, din locul în care era şi întreabă: „Ce faceţi?” „De bună seamă că te-ai rănit, aşa că te vom duce înapoi, ca să primeşti îngrijiri.” Iar şamanul le spune: „Dacă este atât de important, încât am fost blocaţi, îmi puneţi o atelă la picior şi urcăm spre lac.” Aşa a văzut el situaţia. Totul depinde de cel care percepe.
Aşa că uneori ne uităm la obstacolele din viaţa noastră şi spunem: „O, Doamne, să fie un semn din partea universului că nu ar trebui să continui?” Sau e un semn că e atât de important, încât mai bine aş face-o, orice-ar fi? Doar voi puteţi face acel apel. Pentru că doar voi trăiţi în tunelul realităţii voastre. Sunteţi în universul pe care voi înşivă l-aţi creat în voi. Dar vreau să subliniez ideea că, atunci când apar obstacole foarte grele, Ganesha se află în voi. Poate că a fost adormit un timp, dar vă garantez că acel aspect e acolo şi poate fi invocat.
Apoi, ne vom întâlni cu zeiţa Gayatri. Într-o traducere foarte aproximativă, mantra zeiţei este un omagiu adus Atmanului vostru – natura voastră divină înnăscută, ce transcende toate poveştile din viaţa voastră şi istoria voastră umană, este scânteia ce reprezintă nucleul a ceea ce sunteţi în plan spiritual şi interdimensional. În budism îi spunem bodhicitta. Gayatri mantra este o figură feminină, este o zeiţă care vă ocroteşte Atmanul. Din punct de vedere simbolic, iconografic, este aspectul feminin ce ocroteşte comoara Atmanului vostru, care e scânteia voastră interioară cea mai sfântă, de conştienţă. Această scânteie reprezintă lumina conştienţei. Iar această lucrare înseamnă să iei lumina conştienţei, să intri în întuneric şi să cazi la pace cu ceea ce e acolo, transformând ceea ce alegi să transformi şi supraveghind lucrurile ce trebuie supravegheate – ştiţi şi voi că acolo jos sunt foarte multe lucruri. Ha-ha-ha! În esenţă, cuvintele din Gayatri mantra aduc un omagiu Atmanului. Datorită lui cunoaştem fericirea, în planul terestru, astral şi cauzal. În concepţia hindusă, el include totul. Noi trăim în planul terestru, sunt părţi ale noastre aflate în planul astral, care înseamnă vibraţii mai înalte, şi există planul cauzal care înseamnă vibraţii şi mai înalte. Datorită Atmanului, a scânteii din voi, simţiţi fericirea. Potrivit lui Gayatri mantra, aceasta e sursa fericirii voastre: natura voastră înnăscută; nimic din afara voastră. Se poate întâmpla ca lucrurile exterioare să vă facă să vă simţiţi bine, dar, în realitate, cauza fericirii voastre e în voi.
Totul se schimbă în permanenţă, iar ceea ce spune Gayatri mantra, în esenţă, în upanishadele ei condensate, în mici Rider’s Digest condensate, aş putea-o rezuma prin unul din avatarii lumii, care e un avatar autentic. Nu a urmat vreun curs în urma căruia să primească o diplomă. În realitate, el este un avatar activ. A fost; nu mai este aici. Nu vreau să subapreciez vreun sistem sau program care conferă titluri, dar este ceva cu privire la avatari, un adevărat avatar, care e diferit, comparativ cu persoana care se străduie să fie un avatar.
E vorba despre Meher Baba – un tip foarte interesant. El avea acces la tărâmuri extraordinare. Una din faptele sale, pentru care e renumit, este că, în timp ce cutreiera India, a întâlnit nişte yoghini care erau încremeniţi în starea de beatitudine. Şi şi-a folosit puterile sidhi ca să-i scoată din acea stare. Iar ei l-au întrebat: „Ce-ai făcut?” Iar el le-a răspuns: „Aţi venit aici pentru un scop. Iar voi v-aţi prins în starea de beatitudine şi nu pentru asta sunteţi aici. Beatitudinea există, dar nu faceţi din ea raţiunea pentru care sunteţi aici.”
Paradoxal, aşa cum am spus, upanişadele condensate în formă de mici Rider’s Digest condensate, pot fi rezumate în ceva ce a spus Meher Baba. „Când sunteţi în mijlocul acestei maya, acestei iluzii, lucrurile care se întâmplă în viaţa voastră, zilele în care lucrurile merg prost, zilele în care lucrurile merg bine, orice s-ar întâmpla, nu vă faceţi niciun fel de griji, doar fiţi fericiţi.” Acesta era modelul lui. Doar fiţi fericiţi. ……………………………………
Cealaltă parte a lui Gayatri mantra, care e foarte importantă, este invocarea lui Atman, pentru a vă lumina cu lumina voastră atotcuprinzătoare. Pe măsură ce intrăm în întuneric, lumina este în voi. Chestia este unde-i lanterna. E în voi. O veţi găsi.
……………………………………..
Umbra şi moartea au de-a face cu identificarea de sine greşită. Iar prin asta vreau să spun identificarea cu un aspect al vostru care nu mai există. De exemplu, aţi pierdut ceva, cu care v-aţi identificat. Poate că e serviciul, sănătatea, o relaţie, un proiect, indiferent ce-a fost. Dacă sunteţi prea mult identificaţi cu ele, însemnând că aţi scăpat din vedere faptul că sunteţi creatorul şi nu creaţia, cel care creează de fapt acest lucru. Dar dacă vă identificaţi prea mult cu ceea ce aţi creat, ceea ce este o tendinţă omenească… „al meu”, „al meu, ăsta e al meu”… atunci, apare rolul inevitabil al samsarei, ca să folosesc un termen budist, sau al mayei, ca să folosesc un termen hindus, şi schimbă. Aveţi la dispoziţie multe opţiuni.”
Pe curând.